(Rock And
Roll Central - Kiruna) Sommeren 2007 hadde jeg kommet hjem fra Kairo.
Jeg trengte å reise til et sted som var rake motsetningen fra heksegryta med 24
millioner innbyggere,
og valget falt av alle steder på Kiruna i Nord-Sverige. Da jeg steg av toget
merket jeg med en gang
at jeg hadde krysset polarsirkelen. Ok, det fantes riktignok verken isbjørn,
rein eller polarrev i gatene,
men det var helt klart en av de mer spesielle byene jeg har besøkt i Norden.
Lokal rock n` roll
glimret med sitt fravær og når sant skal sies, var akkurat sånt tull og tøys det
siste
jeg tenkte på der jeg studerte de mektige slagghaugene langs de travle
jernbanelinjene.
Den
unge Kiss-fantasten URRKE tenkte nok det samme som meg, da han flere år
tidligere
sviktet en framtid som Kirunas neste borgermester og satte kursen mot Gavle, og
senere Stockholm.
Hans morfar var av reisendes folk og deler av Urrkes familie kom faktisk fra
Narvik i sin tid.
URRKE T. – LONELY PLANET BOY
Vi forstår
at du har gått ut av Maryslim?
URRKE T.:
Det er en lang historie som jeg knapt vet det fullstendige svaret
på selv. Jeg begynte å kjenne meg mindre og mindre delaktig i den skapende
prosessen.
Sangeren Mats ville ta mer for seg av låtskrivingen, og på den siste plata sto
han for 99 %
av all tekst og musikk. Jeg følte det som om at vi ble hans ”kompband” for hans
”soloprosjekt”.
Jeg hadde fra dag en vært en slags primus motor, manager og drivende kraft i
bandet, og til slutt
mistet jeg interessen med å ”jobbe gratis for Mats”. Vi burde ha tatt det opp i
bandet,
men vi gled mer og mer fra hverandre under en økende forsuring.
Jeg følte det som urettferdig,
og det siste jeg gjorde med dem var en Europaturne
med 69 Eyes. De tre andre greide siden å lure med seg en stakkar som erstatning
for meg,
og i dag har jeg knapt nok kontakt med de andre. Jeg sluttet rett og slett å
engasjere meg.
Hvordan
kom 2005- turneen Maryslim gjorde med Hanoi Rocks i orden?
Det var noe som utviklet seg i og med
at folk jeg kjente begynte å spille med Mike og
Andy i Hanoi. Først Stevie Klasson og så etter det Conny Bloom og
AC. Jeg hadde rett før det
ordnet at Maryslim ble forband på en Backyard Babies-turne i Spania. De er jo
gamle venner
av Mike og Andy, som jeg for øvrig ikke kjente da. Kanskje la de inn et godt ord
om oss også,
for det jeg vet? Etter hvert spiste jeg lunsj med Conny og AC i Gamla Stan og
jeg ga dem et par plater.
Jeg ba dem lytte og så spille dem for Andy og Mike. De syntes vi var bra og
ettersom Conny
pusha litt ekstra for oss, resulterte det i at vi ble forband i Sverige, Norge
og Finland.
Til sammen tror jeg det ble noe sånt som 15 jobber.
Jeg så aldri Hanoi Rocks på 80-tallet, selv om jeg var en stor fan. På den
tiden spilte jeg
i et såkalt ”glamrock-band” med navn King Size. Vi startet i 1985 og ga ut to
vinylsingler i 1986 og 87.
Hanoi Rocks var faktisk våre største influenser, sammen med band som Dogs
D`Amour og Backstreet Girls,
i tillegg til 70-tallsrock som Kiss, Alex Harvey, Joan Jett, Sweet, Mud, Slade,
T. Rex osv.
Har du en
artig historie fra Hanoi-turneen?
Haha, ja det finnes en hel del artige
og koselige minner. Første gigen vi skulle gjøre sammen
med dem var i Gävle. Jeg var litt nervøs for å møte Mike & Andy, som hadde vært
forbilder
for meg siden ungdommen. Men naturligvis var de fantastisk hyggelige alle
sammen,
til og med Lacu, trommeslageren de hadde på den tiden, en kjempegrei fyr. Mike
og Andy
var superkule og jordnære. Jeg kjente direkte at vi var på bølgelengde.
Særlig var Andy og hans kone Angela veldig vennlige mot meg. Hun pleide å ta
i fra ham
alle cognac og vinflasker da hun synes han hadde fått nok, og ga dem til meg i
stedet.
Etter gigen i Oslo rakte hun meg en halvfull rødvinsflaske hun hadde tatt ut av
neven på Andy.
Da vi gikk fra konserten til hotellet lesket jeg meg på denne og vi møtte noen
fans fra konserten.
De ville ta bilder og ha autografer, og spurte så om å få en slurk av vinen. ”Ja
visst”, svarte jeg
og fortalte at det var McCoys flaske. Dæven! Jeg skal si de slåss om flaska,
hahaha! En annen gang
prøvde Andy å selge den hvite dressjakka si for en slikk og ingenting til vår
gitarist Kent,
sånn rett før Hanoi skulle gå inn på scenen. Det kom litt uventet kan du si,
hehehe!
Andy er som en gammel punkrocker, så jeg føler
jeg forstår meg på ham.
Vi satt noen ganger i garderoben og pratet om gammel punk. Om band som The Boys,
UK Subs osv. Men den kuleste episoden var da Maryslims turnebuss plutselig døde
hen
rett utenfor Gøteborg, så tilbød Hanoi og crewet deres å kjøre hele anlegget
vårt under
resten av turneen. Vilke andre headlinere gjør slikt mot forbandet sitt? Ikke
mange!
Hvordan
startet samarbeidet med Dregen?
Ja du… Dregen har jeg kjent siden hans
tidlige dager i the Hellacopters. Jeg møtte ham
på en gig der de hadde Dictators som forband(!) Vi ble stående i baren og
hyperventilere
over en felles interesse, det vil si KISS. Da Hellacopters reiste som forband
til Kiss i Sverige,
Norge og Finland ble jeg med som ”turnefotograf”. Bildene jeg tok ble publisert
over
hele verden og hjemme kom de på trykk i Expressen, Slitz, Rock Hard, Nøjesmix
osv. Det er jeg som tok
livebildet på utbretten av Hellacopters samleplate ”Cream of the Crap”. Jeg tok
det bildet på Stockholm Stadion.
Så ble det
samarbeid i MIDLIFE CRISIS?
Jeg ville gjøre noe eget. Først kom
Robban Hellacopter med. Jeg ble tent av Robbans entusiasme,
og etter hvert fortalte jeg Dregen om mine planer. Da ville han være med på
direkten, og sånn var det.
Dere
gjorde en spoof på omslaget til Noice-albumet ”Tonårsdrømmer”. Dette bandet
var aldri spesielt populære eller rettere sagt kjent i Norge. Jeg husker de var
utrolig store
i Sverige rundt 81-82. Historien endte vel også i tårer, gjorde den ikke?
Det med omslaget var faktisk
Dregens ide. Han er en kreativ fyr som hele tiden
kommer med mye bra ideer. Det var litt noia å gjøre den fotoseansen, da vi var
nervøse for å bli tatt
for vandalisme, haha! Dessverre er ikke Noice-medlemmene Hasse og Freddy blant
oss lenger.
Men Peo lever og han velsignet omslaget vårt. Like etterpå sto det på
hjemmesiden til Noice: ”Dregen hyller Noice”.
Jeg vet du
har jobbet med Micke RIP, og han er jo en stor profet.
Hva slags forhold hadde du til RIP Magazine?
Micke RIP har spilt inn begge platene
med MIDLIFE CRISIS i sitt Ace Tone studio,
i tillegg til han har tatt bildene på begge omslagene. Både Noice-travestien og
”Heartbreakers”-bildet.
Micke er på en måte det femte medlemmet vårt. Jeg var godt inne på RIP Magazine.
Jeg og mine venner
fra punktiden i Gävle leste bladet fra scratch. Og tidlig på 80-tallet, bare 12
– 13 år, ble jeg faktisk
salgsbud for dem. Jeg hadde derimot ikke kontakt med Micke på den tiden, det var
kun
med Jeppe Ekholm. Senere jobbet jeg for Aldo Morots ”nye” blad KLUDD.
(Jeppe og Aldo var på den tiden 2/3 av RIPs mannskap. (Red. anm.)
Du nevner
Menace, Slaughter og Stockholms fineste, nemlig Warheads
som inspirasjonskilder. Er det interesse for slikt gammelt skrot i Sverige for
tiden?
Jeg skal ikke kalle det renessanse,
men da jeg var DJ for UK Subs og Vibrators i Gøteborg,
så jeg en del unge mennesker der, de hadde den rette stilen og poget vilt. Det
hadde ikke
vært så mange mennesker bare for, si ti års tid siden, så tilveksten er trygget.
Finnes det
noen bra band i Sverige for tiden?
Ja, det finnes masse bra band i
Sverige i dag. Ett av dem er som sagt Robban Hellacopters
nye band TRAMP. Nicke Anderssons norske kjæreste Marianne har også et
veldig bra band
med navn MARYS KIDS. BACKYARD BABIES finnes jo fortsatt og de har alltid
og kommer alltid
til å være bra. Gamle KRIMINELLA GITARRER og WILMER X trommisen Sticky Bomb har
for tiden
et kanonbra band kalt BONAFIDE. De spiller riktig koselig og svingende
AC/DC- rock n roll
og liker man Backstreet Girls så liker man Bonafide!
Et av de aller beste bandene i Sverige akkurat nå (etter min mening) er
DUNDERTÅGET.
Med ”Strengen” fra Hellacopters i spissen. Han synger på svensk, spiller gitar
og skriver låtene. Noen ganger sammen med Stefan Sundstrøm, som også alltid har
vært en stor favoritt.
Dundertåget låter som en blanding av Hellacopters og Nationalteatern. Helt klart
en egen og bra stil!
Når kommer
dere til Norge?
Det håper jeg virkelig at vi kommer
til å gjøre en gang i fremtiden. Men når, det kan bare fremtiden vise.
En ny plate skal vi i alle fall spille inn i løpet av 2010. Det tør jeg å
love!
Interview by Tom Kristensen