include("vis.css"); ?>
KILL CITY KILLS
Det er mai 1974 og på Ammerud,
nærmere bestemt Apalløkka ungdomsskole, er det
tentamenstid. For musikkinteressert drabantbyungdom er det
platetitler som
”Wonderworld”, ”Queen II”, ”Diamond Dogs”, ”Burn” og ”Rampant” som
er de
hotteste denne våren. Det er i disse dagene den stygge lille
Langmyren dukker opp i
skolens røykeskur med to skiver under armen. Den ene er ”Easy
Action” med Alice
Cooper, mens den andre er en lp med tittel ”Raw Power” med en
gullmalt fyr kalt Iggy
Pop. Jeg hadde så vidt lest om denne plata i NME og jeg må innrømme
at det var
omslaget som fanget min nysgjerrighet. ”Denne skiva er absolutt det
jævligste jeg
noensinne har hørt” knegget Langmyren, og fortsatte med noe sånt som
at ”Det står
Bowies navn på den, så du kan få den!” Den gang var en lp nærmest et
statussymbol og
det var absolutt ingen som ga bort en lp. Jeg tar imot plata
med grådige hender, mens
Langmyren fortsetter med at ”veit du ikke at Bowie er soper, eller?”
Da jeg kom hjem den kvelden hørte brødrene mine og jeg gjennom
plata som utrolig
nok var det mest støyende vi hadde hørt siden Jimi Hendrix posthume
”Isle Of Wight”
tre – fire år tidligere. Vårt kollektive kjærlighetsforhold til
Stooges startet med denne
plata, men innen året var omme hørte man aldri noe mer til dette
bandet, og man ante
konturene av et band som var på vei i glemmeboka. Så feil kunne man
ta!
GJENOPPSTANDELSEN
Nesten tre år senere, altså i februar 1977, presenterer Sigbjørn
Nedland Iggy Pops ”The
Idiot” på NRK og jeg stusser over at det er en helt ”annen”
artist man hører strømme ut over
eteren. Plata er nok en gang et samarbeid med David Bowie, men det
er en slags ”oljeaktig”
europeisk maskinrock (spilt inn i Chateu D`Herouville rett utenfor
Paris) som presenteres, og
det er låta ”Dum Dum Boys” som blir min favoritt den
senvinteren. I mai kommer
”Funhouse” og ”Raw Power” ut på nytt i billigutgaver (på
Elektra og Embassy), mens The
Stooges debutalbum har jeg fortsatt til gode å høre helt til jeg
blir kjent med Harald Fossberg
året etter. I september 77 er Fotokopi på Grønland tapetsert av to
forskjellige promobilder av
Iggy Pop og mannen er denne høsten tilbake med ei plate kalt
”Lust For Life”. Året 1978 er
ikke mange ukene gammelt før svensk tv presenterer et timelangt
portrett på Iggy Pops nye
plate. Påsken kommer og vi blir overrasket over den brutale ”Tv
Eye Live”, Iggys tredje
RCA utgivelse på et drøyt år.
En måned senere treffer jeg sambygdingen og Iggy-fanatiker Jan Inge
Jacobsen (RIP) utenfor
Hollywood i Dronningens gate, nøyaktig der hvor Elm Street ligger i
dag. Han bærer på den
”nye” skiva til Iggy Pop og James Williamson, kalt ”Kill City”.
Jeg spoler rett bort til
Electric Circus, der jeg blir advart av svensken at denne plata er
”hard”. Kjøss meg midt i
ræva - ”Kill City” er stadig et mesterverk av dimensjoner og jeg
husker at jeg allerede da
synes den hadde mange likheter til ”Exile on Main St”. Plata var
gitt ut på Radar, det
nystartede selskapet som den gang huset både Elvis Costello og Nick
Lowe. Etterpå fikk jeg
vite at albumet hadde vært ute året før på Greg Shaws Bomp labell i
USA. Mens du leser dette
er denne klassikeren nok en gang i butikkene.
Den 25. mai 1978 dukker Iggy utrolig nok opp, (barbent og iført hvit
dress) i en halvfull
storsal i Chateau Neuf. Uheldigvis var jeg på det tidspunktet på en
to ukers pilegrimsreise til
Roma, så jeg måtte nøye meg med de henrykte rapportene fra min venn
Knutta, noe jeg
senere også fikk bekreftet fra Fossberg. Avdøde Leon Latex fra
(fanzina 666) var ikke så
begeistret da han ikke likte ”sossebrødrene” Tony og Hunt Sales, og
da Latex oppdaget at
Iggy hadde byttet ut ”fuck you” med ”beat you” i ”Dirt”, var han
slett ikke nådig.
Her tror jeg den kompromissløse (Geir Arne) Latex må ha misoppfattet
besetningen da den
unge (Lambertseter-gutten) Knutta traff både Iggy, ”Rock” Ashton og
Fred Smith på et hotell
ute i Ski. Knutta hevder fortsatt at bandet på denne konserten
bestod av Scott Ashton, MC5s
salige gitarist Fred Sonic Smith og hans partner Gary Rasmussen på
bass, i tillegg til Scott
Thurston på brett og gitar. RCAs pressekonferanse ble også avholdt i
Follo fordi ingen
hoteller i Oslo ville slippe Iggy & co inn i sine etablissementer.
En times lang bootleg med topp lyd
eksisterer av dette showet.
I GOT SHIT
I mai 1979 ble Iggys nye lp kalt ”New Values” utgitt til
blandede kritikker. Den gangen
slukte man en ny Iggy lp rått, men i ettertid kan man være kynisk
nok til å se at mens
førstesiden var stramt regissert med bare gode låter, var side to
nærmest bare tull og tøys. På
den tiden reiste man flere ganger i året til London for å se
konserter og gjøre plateinnkjøp.
Her fant man godbiter med Stooges som den vidunderlige semipiraten
”Metallic K.O”,
sjutommeren ”I Got A Right” (på Siamese) og 12” tommeren ”
I Got Nothing”, utgitt på
Marc Zermatis franske Skydog Records. Syttitallet blir etter hvert
til 1980 og man får plater
fra Iggy som ”Soldier” (halvgod), ”Party”
(underholdene lettvekter) og mesterverket
”Zombie Birdhouse”. Jeg husker som det skulle vært i går
at profeten Svein Paulsen kom
med både denne og John Cales ”Music For A New Society” en
fredagskveld, høsten 1982.
Vi satt som fjetret hele natten og vi vekslet på å spille disse mens
fråden sto av kjeften på oss.
Vi var enige om at verken Iggy eller Cale hadde levert noe lignende
før og at begge artistene
gikk nye veier. Fordi av dere som ikke kjenner Svein Paulsens kunst
oppfordres dere herved
til å sjekke ut mannens 10 000 ords klassiske ”Soga om Lords Of
The New Church”
skrevet på nynorsk.
HIDEAWAY
Fire lange år går og bortsett fra ”Repo Man” er det stille
helt til Iggy (med ny skinnjakke)
plutselig igjen gjester Norge på sin ”Blah Blah Blah” turne,
både i november 1986 og i juni
1987. I november 1988 kommer en knallsterk Iggy tilbake til
Skedsmohallen. Et lite blaff
kom med den fine soundtrack- singelen ”Livin On The Edge
of the Night”, før Iggy helt og
holdent hengav seg til den forferdelige Grunge- bevegelsen. Senere
kom den ene plata
jævligere enn den andre, og for min del mistet jeg interessen for
mannen som hadde stått for
mye av lydsporet til min ungdom, og det var så vidt jeg registrerte
at Iggy, Ron og Scott
hadde funnet sammen igjen i 2003. I 1997 gjorde Iggy den
kardinalsynden å remikse ”Raw
Power” til et resultat som føltes som man hadde alle fingrene i en
blyantspisser mens man
hørte på den. Det var kanskje gjort i beste mening, men fyttegrisen…
En av årsakene kan dog
være at den verbale fribryteren Henry Rollins ett par, tre år
tidligere hadde remikset båndene uoffisielt.
Før Ron Asheton døde i 2008 rakk The Stooges å fullføre nok et
album, men det må
innrømmes at det er ei plate som rett og slett har gått meg hus
forbi. The Stooges var nok en gang
døde og begravde, helt til…
STRAIT JAMES LIVE – MØYA-FESTIVALEN 2010
Like før påske i år lekket nyheten ut av at The Stooges var klare
for Øya-festivalen 2010, og
om ikke dette skulle være nok hadde de greid å få med seg legenden
”Strait” James
Williamson. Kunne dette gå bra? Ja! Utvilsomt. Etter å ha stått
nærmere to timer i kø gikk jeg
dessverre glipp av de 5-6 første låtene. Stooges var i gang med en
nydelig frijazzpassasje på
slutten av ”1970” da jeg entret området foran scenen, og deretter
fulgte ”Night Theme” og
”Scene of the Crime” på kjappasen. Dette var stort!
Videre koste man seg med ”Open up and
Bleed”, ”Funhouse”, ”Death Trip” og ”I Wanna Be Your Dog”.
Fantastisk! Iggy, Williamson,
Scott og Stephen McKay greide å smelte sammen frijazz og
hvitglødende primal metal, og tro
meg, det var helt vidunderlig. I og med at man hadde betalt hele 750
kroner for billetten synes
jeg at folkene bak Møyafestivalen burde greie å motta 8000 personer
med mer en tre personer
i billettluken denne aftenen. Når man i tillegg får opplyst at det
er kun Islamsk Råd i Oslo
som mottar mer penger i statstøtte enn Øya-ledelsen pr. dags dato,
burde man tatt seg råd til å leie
inn mer folk. Den dagen jeg sitter som kulturminister blir Øya
nedlagt på dagen. Jeg føler
meg stadig snytt. Knurr!
1. november 2010
**Tom
Kristensen**